Vores historie
Hermes og Hermesetas –
en succeshistorie
En række tilfældigheder førte til succesen med kunstige sødestoffer – Hermes’ succes er baseret på forsigtige beslutninger.
Den tyske kemiker Dr. Christian Fahlberg opdager saccharin ved et uheld, der markerer begyndelsen af historien om sødestoffer med lavt kalorieindhold.
Handelsselskabet Hermes AG etableres i Zürich efter fusionen mellem flere, overvejende schweiziske producenter af kunstige sødestoffer. Virksomheden specialiserer sig hurtigt i fremstilling, salg og distribution af saccharin og andre sødestoffer.
Da Første Verdenskrig udbryder, falder sukkerbestandene og sukkerlagrene i Europa svinder hurtigt, og de sødemidler, der tidligere var blevet fordømt af sukkerindustrien, er nu meget velkomne. Sødemiddelindustrien oplever et boom og Hermes trives.
Hermes registrerer varemærket “Hermesetas” som et af verdens første sødemiddel mærker. Især i Storbritannien såvel som i Nord- og Sydeuropa bliver Hermesetas bliver snart et af de mest populære sødestoffer.
Virksomheden introducerer mærket “Assugrin”. Snart producerer og distribuerer Hermes begge sødemidlemærker – Hermesetas og Assugrin – i over 100 lande i form af tabletter, granuleret pulver og flydende sødestof. Virksomheden bliver markedsledere i mange europæiske lande.
Hermes ønsker at have sin kernekompetence som specialist inden for sødemidler til bordet afspejlet i virksomhedens navn. Fra nu af kendes virksomheden som Hermes Süssstoff AG.
Det tyske farmaceutselskab Klosterfrau, en af de ti største europæiske leverandører inden for selvmedicineringssektoren, bliver Hermes Süssstoff AG’s hovedaktionær. Opkøbet har en positiv indvirkning på udviklingen af Hermes Süssstoff AG, hvilket resulterer i en seksfoldig stigning i salget til knap 70 millioner schweiziske franc inden for de næste 30 år.
Det schweiziske produktionsselskab Sanaro SA i Vouvry (Canton of Valais) overtager produktion af Hermes sødemidler.
Et topmoderne produktionsanlæg bygges i et 33.000 m2 industriområde i Vouvry. I overensstemmelse med de strengeste internationale kvalitetsstandarder producerer ca. 100 medarbejdere Hermes’ sødestoffer ved hjælp af højtydende, computerstyrede produktions- og påfyldningsfaciliteter.
Hermesetas Gold indeholder en blanding af aspartam (200 gange sødere end sukker) og det varmestabile acesulfam K. Sødestoffet er specielt populært, fordi det smager meget som sukker.
Ansvaret i virksomheden omdefineres, ikke mindst for at øge effektiviteten af markedsføring på tværs af grænserne og for specifikke målgrupper. Det internationale knudepunkt for salg og koordinering af markedsføringsaktiviteter er baseret i Zurich.
Bærestofferne anvendt i dette produkt er 100 % plantebaserede, og de præbiotiske bakterier, som det indeholder, er gavnlige for tarmfloraen. Hermesetas Drys-Let with Fructofibres® har derfor den dobbelte fordel ved at være en næsten ikke-kalorie-substitueret sukker og stimulere forbrændingen.
Efter det først århundrede kan Hermes kan se tilbage på en yderst succesfuld virksomhedshistorie. De afgørende faktorer for denne succes har været konsistent kvalitet, en sund vækst, pålidelighed, innovation, samt en særskilt markedsorientering og kundefokus.
Alle taler om stevia. Med lanceringen af SteviaSweet bliver Hermes er den første producent af sødestoffer til at indføre et bekvemt, forbrugervenligt produkt baseret på planteafledte steviolglycosider.
Den knasende kvalitet af dette kaloriefri sødemiddel er meget sukkeragtig, selvom det er dobbelt så sødt. Produktet er perfekt til madlavning og bagning, drys på morgenmadsprodukter, frugt eller desserter.
Det traditionelle mærke præsenterer sig i et nyt outfit med moderne billeder. Den forenklede grafik giver et klart, ukompliceret og ægte nyt look. Hermesetas bevarer sin blå mærkefarve.