Search

Vores historie

Hermes og Hermesetas –
en succeshistorie

En række tilfældigheder førte til succesen med kunstige sødestoffer – Hermes’ succes er baseret på forsigtige beslutninger.

1878
Opdagelsen af saccharin

Den tyske kemiker Dr. Christian Fahlberg opdager saccharin ved et uheld, der markerer begyndelsen af historien om sødestoffer med lavt kalorieindhold.

1904
Hermes AG grundlægges

Handelsselskabet Hermes AG etableres i Zürich efter fusionen mellem flere, overvejende schweiziske producenter af kunstige sødestoffer. Virksomheden specialiserer sig hurtigt i fremstilling, salg og distribution af saccharin og andre sødestoffer.

1914
Sødestoffers stigende popularitet

Da Første Verdenskrig udbryder, falder sukkerbestandene og sukkerlagrene i Europa svinder hurtigt, og de sødemidler, der tidligere var blevet fordømt af sukkerindustrien, er nu meget velkomne. Sødemiddelindustrien oplever et boom og Hermes trives.

1932
Det første markedsførte sødemiddel: Hermesetas

Hermes registrerer varemærket “Hermesetas” som et af verdens første sødemiddel mærker. Især i Storbritannien såvel som i Nord- og Sydeuropa bliver Hermesetas bliver snart et af de mest populære sødestoffer.

1954
Assugrin lanceres

Virksomheden introducerer mærket “Assugrin”. Snart producerer og distribuerer Hermes begge sødemidlemærker – Hermesetas og Assugrin – i over 100 lande i form af tabletter, granuleret pulver og flydende sødestof. Virksomheden bliver markedsledere i mange europæiske lande.

1963
Hermes AG omdøbes til Hermes Süssstoff AG

Hermes ønsker at have sin kernekompetence som specialist inden for sødemidler til bordet afspejlet i virksomhedens navn. Fra nu af kendes virksomheden som Hermes Süssstoff AG.

1970
Klosterfrau opkøber Hermes Süssstoff AG

Det tyske farmaceutselskab Klosterfrau, en af de ti største europæiske leverandører inden for selvmedicineringssektoren, bliver Hermes Süssstoff AG’s hovedaktionær. Opkøbet har en positiv indvirkning på udviklingen af Hermes Süssstoff AG, hvilket resulterer i en seksfoldig stigning i salget til knap 70 millioner schweiziske franc inden for de næste 30 år.

1971
Sanaro overtager produktionen

Det schweiziske produktionsselskab Sanaro SA i Vouvry (Canton of Valais) overtager produktion af Hermes sødemidler.

1976
Nyt produktionsanlæg på Vouvry

Et topmoderne produktionsanlæg bygges i et 33.000 m2 industriområde i Vouvry. I overensstemmelse med de strengeste internationale kvalitetsstandarder producerer ca. 100 medarbejdere Hermes’ sødestoffer ved hjælp af højtydende, computerstyrede produktions- og påfyldningsfaciliteter.

1988
Hermesetas Gold lanceres

Hermesetas Gold indeholder en blanding af aspartam (200 gange sødere end sukker) og det varmestabile acesulfam K. Sødestoffet er specielt populært, fordi det smager meget som sukker.

1995
Omorganisering af Hermes Süssstoff AG

Ansvaret i virksomheden omdefineres, ikke mindst for at øge effektiviteten af markedsføring på tværs af grænserne og for specifikke målgrupper. Det internationale knudepunkt for salg og koordinering af markedsføringsaktiviteter er baseret i Zurich.

1999
Hermesetas Drys-Let with Fructofibres® lanceres

Bærestofferne anvendt i dette produkt er 100 % plantebaserede, og de præbiotiske bakterier, som det indeholder, er gavnlige for tarmfloraen. Hermesetas Drys-Let with Fructofibres® har derfor den dobbelte fordel ved at være en næsten ikke-kalorie-substitueret sukker og stimulere forbrændingen.

2004
Hermes fejrer 100-års jubilæum

Efter det først århundrede kan Hermes kan se tilbage på en yderst succesfuld virksomhedshistorie. De afgørende faktorer for denne succes har været konsistent kvalitet, en sund vækst, pålidelighed, innovation, samt en særskilt markedsorientering og kundefokus.

2010
SteviaSweet lanceres

Alle taler om stevia. Med lanceringen af SteviaSweet bliver Hermes er den første producent af sødestoffer til at indføre et bekvemt, forbrugervenligt produkt baseret på planteafledte steviolglycosider.

2016
Hermesetas Crunchy lanceres

Den knasende kvalitet af dette kaloriefri sødemiddel er meget sukkeragtig, selvom det er dobbelt så sødt. Produktet er perfekt til madlavning og bagning, drys på morgenmadsprodukter, frugt eller desserter.

2017
Hermestas får et nyt udseende

Det traditionelle mærke præsenterer sig i et nyt outfit med moderne billeder. Den forenklede grafik giver et klart, ukompliceret og ægte nyt look. Hermesetas bevarer sin blå mærkefarve.